< HomePage | Снимки
<- Събота, 16 Юли 2005 | Начална страница | Понеделник, 18 Юли 2005 ->
Неделя, 17 Юли 2005

Никаква почивка! Отново сутринта един автобус ни взе, а после се прехвърлихме в друг и отново екскурзовода говори пет езика. Тези тук не си поплюват, макар този да е по-зле от вчерашният.

Днес пътуваме към Манакор (Manacor), втория по-големина град на острова, след което ще минем през Портокристо (Portocristo) и следобед ще посетим пещерите пещерите Драк (Coves del Drac), а между другото ще разгледаме фабриката за изкуствени перли на Махорика (Majorica) в Манакор и аквариума в Портокристо.

Манакор се намира в източната част на острова, до там се стига по голяма магистрала, въпреки че е само на 70 километра от Палма. Тук няма планини, пейзажа е равнинен, дори на места изглежда пустинен. Най-високото място е едно двайсетметрово хълмче на което специално ни обърнаха внимание. Навсякъде около пътя има вятърни "мелници", които вече не се ползват и са счупени. Преди са се ползвали за да вадят вода, но сега са заменени с електрически помпи. Нивите са ожънати и сеното е направено на големи кръгли бали, които чакат да бъдат прибрани (или запалени, Fire! Fire!).

Бързо стигнахме до Манакор и заедно с още доста туристи влязохме да разглеждаме фабриката за перли. Жени работят зад едни стъкла, а народа върви по коридора и ги гледа. Работничките изглеждат супер отегчени, но Махорика добре са го измислили това с посещението на фабриката. Хем си правят реклама, хем може и някой лев да вадят от цялата работа. Хвалят се, че тук правели най-добрите изкуствени перли.

Изкуствената перла е нещо като изкуственото осеменяване, където ветеринаря заменя бика. Взимат парченце седеф, след което постепенно наслагват много слоеве върху него и се получава перла. Процесът е същият какъвто в природата се случва в мидите, само че е много по-бърз. Цялата "фабрика" се разглежда за десет минути, след което любезно те канят във фирменият им магазин от другата страна на улицата :) Купихме едно пръстенче с четири перли за спомен и се върнахме в автобуса.

Изчакахме разни мотльовци и потеглихме за Портокристо, като преди това минахме да оставим хора, които щяха да разглеждат другата известна пещера на острова Coves del Hams. Нас ни бяха предупредили, че е същата като Drac, но по-малка и няма смисъл да се гледат и двете. Продължихме за Портокристо, където имахме малко време за убиване заради което отидохме на плажа. Не зная какви сметки съм правил колко време имаме за плаж, но се оказа че съм ги объркал с един час и за малко да изтървем автобуса! Почти тичайки успяхме да стигнем до мястото на срещата, натоварихме се и продължихме за Drac, като преди това имахме да посетим местния аквариум, който ни бяха изрекламирали като голяма атракция.

Изрекламирали - да, но само с това си остана аквариума. Една реклама. Вярно, че съм ходил в "Аквариума на двата океана" в Кейп Таун, но не са ми кой знае колко високи изискванията, за да остана доволен. Аквариума в Портокристо, спокойно може да го пропуснете. Ако го разглеждате само ще се почуствате подтиснат от атмосферата и неприятната обстановка в която живуркат рибите. Собствениците май нямат много пари за поддръжка и в резултат на това, аквариумите са мръсни, осветлението никакво го няма и навсякъде е мокро. Дори на няколко места бяха напукани стъклата на аквариумите. Надписите с обяснения около аквариумите са печатани на матричен принтер и едва се четат, изобщо тъжна гледка.

Докато ние разглеждахме аквариума, народа похапна и се подготвихме за разглеждането пещерата.

Coves del Drac (Пещерата на дракона) е най-голямата и известна пещера на острова. Туристическа атракция целогодишно привличаща огромно количество туристи. Влиза се на всеки час, а наведнъж пускат над петстотин човека. Снимането вътре е забранено, през двайсет метра има хора, които гледат да не снимаш. В пещерата има огромни галерии и много красиви пещерни образувания. За съжалание, голямата туристическа активност е довела със себе си и много негативи за пещерата. Доста красоти са изпочупени от туристите, а и за да се направи достатъчно път за минаване. Вероятно не само туристите са виновни, защото виждах счупени сталактити и сталагмити на места където турист никога няма да бъде допуснат. Това ме навежда на мисълта, че изследователите и поддържащите пещерата никак не са внимателни, отнасят се небрежно към природното чудо, което имат и просто са го ударили на печалбарство. Лично за мен това голям минус и е една от причините да не ми хареса като цяло пещерата, въпреки огромните галерии и концерта, който ни изнесоха. А да, концерта! В една огромна галерия са направили места за сядане на 500 човека. Настанявате се там, постепенно изгасват лампите (става тъмно като в г.з), след което започва концерт с класическа музика и игра с осветлението. Четири лодки плуват в подземно езеро, а хората в тях свирят Водната Музика на Хендел на виола и пиано. Много е приятно и красиво.

След концерта се продължава към изхода, където те чака магазинче в което можеш да си купиш снимки и диапозитиви от пещерата. Аха...ето защо е забранено снимането! Под земята си около час на 12° температура и когато излезеш навън приятно се затопляш.

За днес програмата ни беше приключила, но на връщане за да убием малко време ни откараха до фирменият магазин на някаква фабрика за скъпоценности. Разгледахме я набързо и докато другите пазаруваха, ние предпочетохме климатика в автобуса.

Екскурзията до пещерите Драк и Махорика, честно казано по-добре си я направете сами и не разчитайте на местните организатори. Няма какво толкова да се види пък и лесно може да намерите всяка една от "забележителностите" ако разполагате с кола.

Снимков материал:
- Как изглеждат местните бали
- Във фабриката за перли на "Махорика" (Majorica)